Dit is de website van Jolein Landeweer (Groningen, 1973), beeldend kunstenaar.
Jolein studeerde van 2001-2005 Autonome Beeldende Kunsten aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ze studeerde af in de richting “ Fine arts”. Vanaf 2016 krijgt Jolein zeefdruklessen van Aldrik Salverda bij het Grafisch Centrum in Groningen.
Met haar schilderijen en zeefdrukken zoekt ze het spanningsveld op tussen kleurrijke vlakken en de donkere, strakke lijnen die zo kenmerkend zijn voor haar composities. De witte uitsparingen lijken optisch beweging in het werk te creëren. Qua onderwerp kiest Landeweer dikwijls uitsneden uit haar eigen leven die, vanuit een afwijkend perspectief, een vervreemdend karakter krijgen. Alledaagse, persoonlijke dingen die een emotionele lading zouden kunnen hebben, worden algemeen en lijken een pamflet te worden.
Jolein werkte met verschillende thema’s. Zo komt het prille moederschap terug in haar werken “First Motherhood”. Het kleine kind dat alle zorg en aandacht vraagt is enerzijds een universeel beeld en als zodanig inwisselbaar, anderzijds een persoonlijk document dat vaak haaks staat op het kunstenaarschap.
“Lost and Found”, gevonden voorwerpen. Gestrand, aan de kant van de weg, in de berm terecht gekomen. Landeweer zoomt in op de kleine dingen; achteloos weggeworpen, gevonden en opnieuw van een betekenis voorzien door ze een prominente rol in het werk te geven.
In de serie “Dental Instruments” heeft Jolein het interieur van een tandartspraktijk bestudeerd. Deze omgeving is vaak gevuld met medische instrumenten. Koel staal, afgeronde vormen, rubberen slangen en een plastic beker vormen een compositie. Ze dringen zich schreeuwerig op aan de toeschouwer. Gereed voor innovatie. Of is het beeld net zo vergankelijk als het gebit zelf?
Waar de kunstenaar tijdens haar studie Pedagogiek al door gefascineerd raakte, het “Nature-Nurture” vraagstuk, is ook een inspiratiebron. Voor dit thema gebruikte de kunstenaar natuurlijke vormen zoals je die in de werkelijkheid aantreft (Nature) maar tevens is het schildersdoek of papier als een “tabula rasa”, een onbeschreven blad, en laat het zich vormen zoals Landeweer dat beoogt had (Nurture).
In 2015 heeft Jolein meegewerkt aan het project KunstKeten. Dit is een mobiel onderkomen dat te huur is bij camping De Lente van Drenthe. Het nest, als een tijdelijk verblijf in de natuur, biedt geborgenheid en maakt het mogelijk de omgeving op een unieke wijze te verkennen. Geïnspireerd door het nestgevoel, kruisen plantaardige en florale lijnen elkaar. Het werd een thema; “Vegetable processing lines”.
Voor haar serie “Crochet work”, heeft Jolein gehaakt ijzerdraad geschilderd. Door de compositie van deze contradictie te sturen, tracht ze grip te krijgen op dat wat niet kan. Vreemde verwrongen lussen lijken een verhaal te vertellen. Maar is dit het begin? Of het einde? Of juist alles wat daar tussenin zit? De uithalen passen in een persoonlijke geschiedenis en komen weer terug naar de kern, de eerste toer van het haakwerk.
Tenslotte..
“Work in progress” Als kunstenaar bevindt Jolein zich altijd in een proces. Het schetsen, het zoeken naar een beeld(taal) is per definitie onderhevig aan verandering en ontwikkeling. Vaak is de weg ergens naar toe veel interessanter dan het einddoel.
Jolein Landeweer is lid van de Stichting Beeldend Kunstenaars Aa en Hunze en heeft haar atelier in De Biotoop in Haren (bezoek op afspraak). Naast haar eigen kunstenaarschap werkt Jolein bij COSIS en begeleidt mensen met een verstandelijke beperking bij het maken van hun kunst.